استاد علوم سیاسی دانشگاه ویرجینیا آمریکا معتقد است که اگر آمریکا در عمل حضور دولت اسد را تهدید کند، روسیه مجبور خواهد بود تا دست به اقدامی بزند تا از منافعش در سوریه دفاع کند.

تهدید حضور اسد واکنش روسیه را به دنبال خواهد داشت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مشرق،  "پروفسور جیمز دی سویج" استاد دانشگاه ویرجینیا با بیان اینکه هرگونه تهدید منافع روسیه سبب واکنش مسکو خواهد شد، گفت: روسیه حمله آمریکا به سوریه را به عنوان یک «ضربه جدی» به روابط جدید میان ایالات‌متحده و روسیه محکوم کرده است.

روسیه استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی را رد کرده و توافق خودش با آمریکا را که از درگیری میان هواپیماهای روسی و آمریکایی در فضای سوریه جلوگیری می‌کرد، تعلیق کرده است. این‌که چه اتفاقی در پیش است برای آینده روابط ایالات‌متحده و روسیه حیاتی خواهد بود. اگر آمریکا در عمل حضور دولت اسد را تهدید کند، پس‌ازآن روسیه مجبور خواهد بود تا دست به اقدامی بزند تا از منافعش در سوریه دفاع کند.

او با تأکید بر اینکه حمله موشکی آمریکا به سوریه، تضعیف رابطه مسکو و واشنگتن را به دنبال خواهد داشت، افزود: حمله موشکی علیه سوریه نقض حقوق بین‌الملل است. وزارت امور خارجه ایران این حمله را «اقدام یک‌جانبهٔ خطرناک، ویرانگر و نقض اصول آمره حقوق بین‌الملل» عنوان کرد.

این در حالی است که مدافعان این حملهٔ آمریکا با اشاره به ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد به این اقدام پاسخ می‌دهند. بر طبق این ماده «اگر حمله مسلحانه‌ای علیه یکی از اعضای سازمان ملل اتفاق بیفتد تا زمانی که شورای امنیت اقدامات ضروری را برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی اتخاذ نکرده است هیچ‌یک از مقررات این منشور به حق ذاتی دفاع از خود، خواه فردی یا دسته‌جمعی لطمه‌ای وارد نخواهد کرد.» در این صورت آمریکا به دنبال این است تا اقدام خود را عمل «دفاع جمعی از خود» علیه یک دولت متخاصم بنامد. آنچه از بحث بر سر مسائل حقوقی مهم‌تر به نظر می‌رسد، این است که حمله آمریکا، موجب تخریب روابط روسیه و ایالات‌متحده می‌شود.

استاد سیاست عمومی دانشگاه ویرجینیا ادامه داد: انتخاب دونالد ترامپ این مفهوم را در برداشت که روابط بهتری میان آمریکا و روسیه امکان‌پذیر خواهد بود.

در این راستا ترامپ اعلام کرد که «داشتن روابط خوب با روسیه چیز خوبی است، نه چیز بد. تنها مردم احمق و یا کودن ممکن است فکر کنند که این بد است!» علاوه بر این، مناسبت دیگری که ترامپ نشان داد که این رابطه امکان‌پذیر است، هفته گذشته بود؛ زمانی که دولت او اظهار داشت که آمریکا دیگر علاقه‌مند به حذف اسد از قدرت نیست.

او با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد که لایحه اعمال تحریم علیه ایران تنها به این دلیل که سنا نسبت به واکنش اتحادیه اروپا و انتخابات ایران نگران باشد، به تأخیر افتاده، افزود: طبق گزارش‌های بسیار معتبری که در دست است، رهبران کمیته روابط خارجی سنا توافق کرده‌اند تا قانون تحریم‌ها موردحمایت دو حزب قرار بگیرد. جمهوری خواهان توافق کردند تا آن دسته از مقررات موجود در لایحه را که دموکرات‌ها معتقد بودند بیشترین خصومت را با توافق اوباما با ایران داشت، حذف کنند؛ بنابراین مسائلی همچون واکنش اتحادیه و انتخابات ایران خیلی مرتبط نیستند.

نویسنده کتاب «بودجه متوازن و سیاست در آمریکا» با اشاره به اینکه اعمال تحریم‌های جدید در راستای نقض برجام است، تصریح کرد: سناتورها در حالی با این لایحه تحریم موافقت کردند که هشدارهای مکرری از سوی آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر اینکه اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران برخلاف توافق هسته‌ای است، وجود داشت. البته نباید از نظر دور داشت که ترامپ بارها و بارها در طول رقابت انتخاباتی‌اش قول داده بود که این توافق را بر هم خواهد زد. دموکرات‌ها درنهایت به دلیل کسب رضایت جمهوری خواهان در حذف این دسته از مقررات و همچنین آزمایش‌های بالستیکی ایران با لایحه موافقت کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.